De geschiedenis van Ledeacker

Ledeacker werd voor het eerst vermeld in 1414 als Sent Kathrijnen in den Broik, naar de 14e eeuwse Sint-Catharinakapel die er te vinden was. De patroonheilige Sint Catharina van Alexandrië was in de Middeleeuwen na Maria de belangrijkste heilige onder de vrouwen. Catharina werd de beschermheilige van jonge meisjes, wijsgeren en mensen in het onderwijs, boekdrukkers en bibliothecarissen en op grond van het draaiende rad van ntalrijke beroepen als molenaars, pottenbakkers, wagenmakers en spinners.

Ledeacker had vanaf de 15e eeuw een eigen laatbank, die later werd omgezet naar een schepenbank. Bestuurlijk stond Ledeacker daarmee zelfs hoger dan veel van de dorpen eromheen. Ledeacker had in de Franse Tijd een eigen municipaliteit (raad) met aan het hoofd de maire of burgemeester. Het besloeg een langgerekt gebied van 8 km lang en anderhalve kilometer breed. Van 1810-1821 was Ledeacker samengevoegd met Sint Anthonis tot de Maire van St. Anthoine, waarin Sint Anthonis de belangrijkste bestuurseenheid was. Op 1 januari 1821 werd deze gemeente met Oploo samengevoegd tot Oploo, Sint Anthonis en Ledeacker.

Van 1891 tot 1973 stond Ledeacker in de wijde omgeving bekend als bedevaartsplaats, omdat in 1860 kort na elkaar twee branden waren ontstaan door blikseminslagen. Het jaar daarop kreeg men toestemming tot reliekverering en werd een devotiebeeld aangekocht. In 1891 kwam het tot een georganiseerde verering en kon men voortaan een volle aflaat op Donatusdag (30 juni) en in het octaaf verdienen. Tegenwoordig is de mis, nu op de tweede zondag van juli, vooral een parochiële viering.

In 1998 werden bij gelegenheid van het 200 jarig bestaan van de parochie van de H. Catharina twee kunstwerken onthuld van de hand van Juul Baltussen uit Westerbeek. Deze zijn geplaatst voor het kerkgebouw in Ledeacker.

In Ledeacker is het goed wonen en toeven. Het dorp, dat bijna tegen Sint Anthonis aangebouwd is, heeft een geheel eigen karakter met een vriendelijke uitstraling naar iedereen, inwoner, toerist of toevallige passant.

Zaterdagmiddag 18 mei om 14.30 uur gaat de kermis open, met dit jaar weer een verrassende attractie! Alle aanwezige kinderen die tussen 14.30 uur en 15.00 uur op het kermisterrein zijn krijgen een gratis strippenkaart, waarmee ze zich kunnen vermaken op de kermis, dus zorg dat je er op tijd bent! De kinderen mogen uiteraard een vriendje of vriendinnetje meenemen! We schenken gratis koffie en thee. Dit jaar zal de barbediening gedaan worden door de buurtvereniging van de Mgr. Bekkerstraat. Rend de klok van 16.30 uur zal er een frituurwagen
aanwezig zijn tot ongeveer 18.30 uur.
Op zaterdagavond 18 mei is er live muziek met de Kofferbent. In het Dorpshuus gaan de deuren om 20.30 open en is er een avondvullend programma met een gevarieerd repertoire van Abba tot Zz Top. Entree: € 15,00 inclusief 8 consumpties. Vol=vol! Kaarten zijn te reserveren via kermisleker@gmail.com
. (Betaling van de gereserveerde kaarten contant aan de kassa.)
Op zondagmiddag 19 mei zal de Sillybus weer rondrijden om alle Lekerse kinderen op te halen en naar de kermis te brengen. Als je instapt ontvang je een gratis strippenkaartl Dit is de route met de opstapplaatsen: 13.30 uur Fietsenzaak Theo Aben - 13.45 uur Hoek Pastoor v.d. Vaartweg/Vrijstraat - 13.50 uur Kerkplein - 14.00 uur Speelveld Den Dries/ Den Akker - 14.10 -14.45 uur vervolg via de Hoenderstraat, De Quayweg en Toven (zorg dat je buiten klaar staat!). Om 16.00 uur is er een loterij, waar weer leuke prijzen te winnen zijn! Graag tot ziens op de kermis!

dinsdag 21 mei 2019
Informatiebijeenkomst toekomstvisie herindeling

Meepraten over de toekomst van de gemeentelijke herindeling? Dinsdag 21 mei kan het! Alle verzamelde inbreng uit elke bijeenkomst per dorpskern wordt vertaald naar een toekomstvisie voor de nieuwe, heringedeelde gemeente. Jouw inbreng is hierbij van grote waarde. Kom daarom naar de Lekerse bijeenkomst op 21 mei om 19:30 in het Dorpshuus en geef je mening of deel je ervaring.

Ledeacker herindeling gemeente

woensdag 12 juni 2019
Busreis KBO

woensdag 19 juni 2019